onsdag 10 juni 2009

Inspiration

Att kika runt på Hemnet har varit en ovärderlig källa till inspiration under byggprocessen men min absoluta favorit bland fastighetsmäklarsidorna är Skeppsholmen som inriktat sig på lyxvillor och lägenheter. Där finns massor av underbara (och snordyra) hem att inspireras av. 

Som till exempel denna villa i Saltsjöbaden? (18 000 000kr)


Eller kanske denna hästgård i Vallentuna som får det att vattnas i munnen för en gammal hästtjej som mig. (10 000 000kr)



Eller varför inte en våning på Strandvägen i Stockholm? (18 000 000)


På tal om Strandvägen så gjorde jag bort mig lite när vi just hade köpt vårt hus och skulle riva den gamla ladugården som stod på tomten. Jag ringde till Vattenfall för att be om utsättning av elledningarna. Ungefär så här fortlöpte samtalet:

Kvinnan på Vattenfall: Välkommen till Vattenfall, vad kan jag hjälpa till med?
Jag: Ja, jag skulle vilja ha en utsättning av elledningarna på vår tomt för vi ska riva en gammal ladugård och bygga ett nytt gårdshus där istället. 
Kvinnan på Vattenfall: OK, vad är det för adress?
Jag: Strandvägen XX
Kvinnan på Vattenfall: Ursäkta? Sa, du STRANDVÄGEN?
Jag: Ja!
Kvinnan på Vattenfall: Eeeh... Jaha... En ladugård sa du. Hur stor är tomten?
Jag: 4 500 kvadrat.
Kvinnan på Vattenfall: På STRANDVÄGEN? Och ni ska riva en LADUGÅRD?
Jag: JA!! (Är du trög eller???)
Kvinnan på Vattenfall: Nu förstår jag inte, ni ska riva en ladugård på Strandvägen i Stockholm?
Jag: Nej, i XXXXXXXXX.
Kvinnan på Vattenfall: Aha! Det förklarar saken! 

För er som inte vet hur Strandvägen ser ut så kommer här en bild:


15 kommentarer:

  1. Jaadu, den där hästgården skulle man tacka ja till vilken dag som helst!

    Hörredu, vill du umgås på fredag eller jobbar du?

    SvaraRadera
  2. hahahhaha, den var ju bara föööör bra!! *hihihi*
    kan tänka mig att hon på Vattenfall höll på trilla av stolen *skratt*
    /M

    SvaraRadera
  3. Jag dööör av skratt! Tänk att ha en så stor tomt på strandvägnen. Det hade inte varit så dumt.

    SvaraRadera
  4. Tack för dagens skratt (och inspiration)... Ja vissa organisationer är fantastiskt O8-fokuserade...

    SvaraRadera
  5. hahaha. Den var bra. Skeppsholmen säljer så fina hus.
    7Vimsingen

    SvaraRadera
  6. Vilken fin blogg. Är såld, kommer att fortsätta läsa =) Lycka till med huset

    SvaraRadera
  7. Hahahaha :-D

    Men allarligt 18 mille för en våning...är det verkligen värt det??? Hmmm, finns ju iofs de som skiter guld också ;-)

    Kramen

    SvaraRadera
  8. Ha ha ha :)KUL!!! Ja då hade man fått betala för den ladan!!

    Kram Philia

    SvaraRadera
  9. Hej! Vilket underbart hus ni kommer att få när ni är klara, det blir så vackert! Ni är otroligt duktiga och har så god smak! Kul att få kika in och inspireras :) Roligt samtal du berättar om! Tänk vad tokigt det kan bli iband :)
    Många kramar Emma

    SvaraRadera
  10. jag har precis hittat hit
    vilken tyr
    vi drömmer om att hitta ett hus och rusta så som vi vill ha det
    här hos dig kommer jag att trivas

    SvaraRadera
  11. ... er Strandväg ser betydligt gemytligare ut!
    Men, du hade förstås enklare kunnat hosta upp kosing för hästgården i Vallentuna om lagårn hade legat och osat mitt för kungens krypin... =)
    Hoppas ni har det bra annars nu när sommarn kommit av sig. Klart - man orkar jobba mer om det inte är såå himla varmt.
    Kram från mig =)

    SvaraRadera
  12. Hej!!
    ja det var en kul förväxling..hi hi..
    Vilka villor,..vilka fantasi summor..
    oj..
    Kram anna

    SvaraRadera
  13. Det är första gången som jag läser din blogg. Kan erkänna att jag fastnade direkt och sträckläste från ditt allra första inlägg.
    jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt där vi totalrenoverar allt från kök till tapeter. Ibland så känns det verkligen som att alla pengarna rinner iväg på osynliga saker och att det är svårt att se rsultat men när vi väl står där med allt klart så är det mödan värt. Hoppas jag :)
    Ha en härlig dag/ ida från Norrland

    SvaraRadera
  14. Hahahah!!!! Ibland blir det ju bara så himla roligt!!! Kära nån...Glad midsommar!! Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Annonser: