torsdag 1 oktober 2009

Härliga oktober!



När jag hittade mina gamla barnböcker av Elsa Beskow i förrådet så väcktes minnena av hennes underbara månadstavlor till liv. Jag minns dem från mitt barnrum såväl som från vår lilla byaskola och det var alltid så spännande när man vid månadsskiftet fick byta bild. Tyvärr hittade jag inte igen mina så jag fick beställa nya från Barnbokhandeln, för 180kr får man alla 12 underbara bilder men vill man bara ha en månad finns de att köpa hos Julias vita drömmar. Därifrån fick jag också inspirationen att hänga upp bilderna på ett rep med klädnypor, jag valde gamla vindpinade för att få den rätta känslan. Förutom Beskows så finns det också andra fina modeller av månadsbilder tex Linneas och Kerstin Fykstrands

Men naturen utanför fönstret är minst lika fin, när jag kom hem från jobbet idag lyste solen så fantastiskt fint på våra tre gamla aspar som står i sluttningen ner mot älven. När vi köpte huset var det så igenvuxet att man knappt såg älven och vi har röjt rätt rejält men sparat ett par träd för vindskydd och en ombonad känsla och jag njuter så av både färgen och det härliga prasslet som är så speciellt för aspar, jag gillar oktober!

11 kommentarer:

  1. Åh, de där bilderna har jag ju helt glömt bort! Men de är ju helt underbara! Jag minns precis som du hur spännande det var att få byta bild varje månad!

    Lena

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk idé! Jag älskar Elsa Beskovs bilder... Kopiering och plagiat av din idé är att vänta;)

    SvaraRadera
  3. De finns i mitt klassrum, men tänk om jag fick ha dem hemma. Kul att titta in på er resa, har precis påbörjat en själv med att förvandla världens charmigaste men ack så för fallna sommarhus till ett charmigt ej förfallet sådant.
    Kommer titta in fler gånger.
    Cia

    SvaraRadera
  4. God morgon !
    Bilderna är fina och känns så klassiska. De passar så perfekt i ett barnrum.

    Hoppas att du får en skön helg !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  5. Ja visst är höstfärgerna vackra! Är sälv förtjust i just aspar. De rasslar så härligt när det blåser och så är stammarna fina också. Löven ser ut som Joakim von Ankas guldpengar nu på hösten. Jag var ute och tog några höstbilder på vår smidesgrind nu på morgonen.

    SvaraRadera
  6. I helgen sätter vi på magasinet C fokus på en livsviktig fråga, kolla min blogg och var med och stöd kampen!
    /B
    www.lyckligagatans.blogg.se

    SvaraRadera
  7. ÅH, JAG ÄLSKAR VERKLIGEN ATT HÖSTEN ÄR HÄR NU! MAN FÅR DRA PÅ SIG PÄLSJACKAN OCH LUFFA RUNT I VARMA SKOR!

    SvaraRadera
  8. Hej!! Jag hittade din underbara blogg via Styleroom...vilket fantastiskt hus ni renoverat och vilket underbart läge vid älven. Det är ngt speciellt med vatten.Vi har i dagarna blivit lyckliga ägare till en sommarkåk vid havet och ert bygge med fina bilder ger mig helt fantastisk inspiration TACK FÖR DET!! Kram // Harmonica på Styleroom

    SvaraRadera
  9. Som ny läsare här har jag nu läst igenom hela (pust!) bloggen och har ju några nyfikna frågor... :) t ex hur huset skulle synas på annat sätt än här i bloggen? ...och hur det gick med er hund, var det senknutor, eller? Hoppas det är ok att jag frågar! Kram!

    SvaraRadera
  10. Av alla söta kommentarerer skall du få den sötaste:
    Vilken otrolig inpirationkälla du är, man blir ju aldrig mätt att att bläddra runt här. Det är ju bara att suga i sig allt,,,,,,,,,,,
    Jag återkommer titt som tätt och ska fr och med nu,,, lämna kvar mitt tandkort....

    Ha de gott

    SvaraRadera
  11. Håller med dig härliga oktober.
    Kul ide´
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Annonser: