söndag 13 december 2009

3:e advent!



3:e advent idag, huj vad tiden går fort! Men jag känner mig ändå ganska lugn, alla julklappar är fixade och pepparkakshuset är på G. Det blev kaptensvillan tillslut, kanske hinner sätta ihop det i kväll men nu väntar 81-års kalas för bonusmorfar och sedan julbord med pappa och systrarna. På tal om julbord, det är ju första gången i år som jag står för maten, har ni några smarriga recept eller tips att dela med er av så är det mer än välkommet!

Önskar er alla en mysig 3:e advent!

13 kommentarer:

  1. Hej!!! Här var det mycket julstämning. Kollade lite på ert badrum. Det blir nog superfint när det är klart men mycket jobb kvar som sagt. Och vilka häftiga pepparkakshus!! Kram!!

    SvaraRadera
  2. Vad fint du har! Så duktig som gör ett eget pepparkakshus, själv köpte jag ett färdigt.

    Ha en trevlig luciakväll/ C

    SvaraRadera
  3. Vilket bygge!!!N Men skall det va nån som fixar det där skall det ju vara du!!!!

    Hoppas ni haft en härlig lucia! Kramar från Anna

    SvaraRadera
  4. Du verkar vara rätt välorganiserad så du har nog redan rätt bra koll på det där med julbordet. Så här har jag gjort iallafall.
    Skriva en lista på vad det ska finnas i god tid och handla ingredienserna i god tid. Sen tycker jag att gästerna iallafall kan ha med sig en rätt var till julbordet. Det hjälper rätt mycket. Hos oss har tex min syster och man gjort gravad lax och mamma tagit med skinka och rotlåda. Rotlåda rekommenderas för övrigt. Anna Bergenströms recept har vi använt. Sen tycker vi om att ha Waldorfsallad förutom klassikern rödbetssallad. Sill är väldigt lätt att fixa själv om man köper 5-minuterssill. Eller så tar man bara vanlig inlagd sill och piffar till. Mycket godare än köpt senapssill tex. Sillsallad och gubbröra brukar vi också ha. Gör ungefär efter recepten i Annas mat. Rödkål lönar sig också att göra själv och det kan man gott göra i förväg. Samma sak med köttbullar. Pernilla Wahlgren hade ju nåt bra recept i sitt julprogram häromdagen. Hm, nu får det räcka även om det finns en hel del saker kvar som är måsten på våra julbord...
    Kram/Marie (anonym läsare;-)

    SvaraRadera
  5. Va mysig blogg du har =)

    kika gärna in min blogg om en muslimsk kvinnas vardag =) Hoppas du hade en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  6. Åh va mysigt och juligt det ser ut, jag vill bara krypa rakt in i bilden =)

    SvaraRadera
  7. Hej! Vad fint ni har det! Vart har du köpt den snygga lampan över bordet? Är det EM eller...
    //Sara

    SvaraRadera
  8. Hej, tack för en underbar blogg, jag längtar till varje nytt inlägg. Jag läste nu att du ville ha recept nu inför julen, jag har ett som är såååååå otroligt gott att jag ibland om jag får tag i grönkål äter detta även mitt i sommaren. Detär som sagt en grönkålssallad som är väldigt lätt att göra.
    250g färsk grönkål
    1 påse ca 50g valnötter
    4 stycken syrliga äpplen
    1 burk avsköljda cannelinibönor
    hacka grönkålen och tärna äpplena, häll ner bönorna och hacka nötterna grovt, blanda allt och häll över dressingen:
    1msk dijonsenap
    1msk äppelcidervinäger
    1 pressad vitlök
    3msk olivilja 1/2tsk salt
    2krm peppar (vispas till en dressing)
    Dressingen brukar jag dubbla på salladen, detta räcker till ca 4 personer. Lycka till och testa denna supergoda sallad tack/ Linn

    SvaraRadera
  9. Hej
    Shit vilket snyggt pepparkakshus. impad!!

    Fastnade för din kökslampa? Får man fråga var den kommer ifrån?

    hade gott/ Jeanette

    SvaraRadera
  10. Att du orkar, all respekt. Det blir spännande att se pepparkakshuste.
    Hälsningar / ela

    SvaraRadera
  11. Åh vad kul med ett pepparkakshus!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  12. åh vad fina pepparkakor! jag har alltid jättesvårt att få till glasyren fint... hur gör du? haha

    SvaraRadera
  13. Såg er i tidningen idag! Vilken gullig historia så här i juletider!

    /Linda

    SvaraRadera

Annonser: