fredag 10 juni 2011

Värre kan man ha det!


Ja värre kan man definitivt ha det! Det overkligt varma vädret håller i sig och vi har haft en helt underbar dag i dag. Studsmattan som kom på plats för en vecka sedan har använts flitigt varje dag sedan dess.Vi kunde verkligen inte vara nöjdare med beslutet att gräva ner den, den blev inte bara mer diskret, säkrare och mer lättillgänglig utan även en naturlig samlingsplats för både vuxna och barn. Så har ni orken och möjligheten att gräva ner er studsmatta så kan jag varmt rekommendera det!


För att varva fartfyllda aktiviteter med lugnare sådana så har staffliet från IKEA åkt ut i trädgården och här stormtrivs vår lilla konstnärinna!


Strax intill studsmatta och staffli har jag och lille W spenderat delar av dagen liggandes på en filt under den stora björkens härliga lövskugga och njutit av doften från syrenen som slog ut igår. Vilken ljuvlig doft!!!


Jag har en ny trädgårdsbok i min ägo, Odla dina egna grönsaker av Åke Truedsson som jag kan rekommendera om du odlar eller har tänkt börja odla grönsaker. Här grupperas grönsakerna logiskt ihop i olika kapitel som t ex lökväxter, knölväxter och kålväxter. Åke tar upp alla de vanligaste sorterna men också en del ovanliga som t ex. koregi och portlak. Förutom praktiska odlingstips får vi veta lite kuriosa som t ex att palsternackan inte odlades i klosterträdgårdarna eftersom den ansågs främja sexualdriften =) Boken avslutas med en omfattande lista på de olika grönsakernas näringsinnehåll. Helt klart en ny kompis i mina första stapplande odlingsförsök!


 

Och det är här i köksträdgården som mina odlingsförsök äger rum. Klätterstödet av armeringsnät som delar in den ena odlingsbädden i fyra rutor har kommit på plats. Där har luktärt, sockerärt och bondböna så sakteliga börjar klättra uppåt och förodlad rosenskära, malva och zinnia har planterats ut. 


Sallat är verkligen tacksamt att odla, det går att så tidigt och nu plockar vi in sallat till varje måltid. 



Grillat känns som en självklarhet en varm sommardag som denna!

På menyn stod grillad kycklingfilé med jordärtkocks- och svampgratäng och till det slängde jag ihop en sallad med vattenmelon, rödlök och ruccola från trädgårdslandet, gott och läskande!

9 kommentarer:

  1. De här bilderna kan sammanfattas Life is Good!
    Härlig & Stooor trädgård ni har!

    SvaraRadera
  2. Vilken idyll ni har där hemma! underbara bilder på barn som njuter och köksträdgården - ååh!

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt det ser ut! Kan du inte beskriva lite mer hur du gjorde när du grävde ner studsmattan? Antar att du inte bara grävt en cylinder i marken och ställt den i, du måste väl har nåt stöd runt för kanterna så att inte jorden och gräsmattan "flyter in" i hålet med tiden?
    /Kajsa

    SvaraRadera
  4. Er tomt med utsikt över älven är ju helt fantastisk! Och ditt grönsaksland kommer bli en dröm :)
    Nedgrävningen av studsmattan blev ju urbra. Så mycket bättre än ha den stående som vanligt. Nä, nu ska jag nog också lägga mig på en filt - under päronträdet.
    Önskar dig en skön lördag :)
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Så smart att gräva ner studsmattan!
    Härliga bilder på en mysig sommarkväll.

    /Kram Anne

    SvaraRadera
  6. Tyckte studsmattan såg lite skum ut. : ) Smart att gräva ner den.
    Härliga bilder från inlägget innan med fjärilsrabatten.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  7. Hej! Vilken helt UNDERBAR blogg du har!!! Kärlek! Jag har länkat dig på min blogg nu. MÅSTE följa dig, du har sååå inspirerande bilder! Kommer garanterat att låna en massa av dom. Vi skall nämligen bygga hus nästa sommar och all inspiration, tips och ideer mottages...! :D

    Vilken jättefin plats och hus ni har!!

    Ha en fortsatt skön helg!

    H/Pia

    SvaraRadera
  8. Åh vad mysigt! Boken såg väldigt intressant ut.. Borde införskaffas när jag, som du, är helt grön på området! :)

    SvaraRadera
  9. Vilken toppenidé att gräva ner studsmattan! Antar att akutens personal jublar över alla uteblivna ben - och armbrott! :)

    SvaraRadera

Annonser: