tisdag 27 september 2011

Norrgavel inspirerar!

Pressbild från Norrgavel.

Nu har vi varit fjällstugeägare i lite drygt ett år och åker till vår lilla stuga så ofta vi bara kan. Även om det är skid- och skotersäsongen som lockar oss mest så har fjällen verkligen något att erbjuda oavsett säsong. Förra helgen när vi var upp och hade nöjet att gå på goda vänners bröllop visade sig fjällen från sin allra bästa sida när björkarnas löv fullkomligen glödde i den strålande solen och det var helt vindstilla, hösten i fjällen kan verkligen vara magiskt! 

För varje gång vi varit där växer sig kärleken till platsen allt starkare även om stugan i dagsläget inte är estetiskt tilltalande för fem öre men det är ganska skönt det också på sitt vis. Vi har planer på att bygga om/bygga till/bygga nytt men skulle helst vilja få tag på ett gammalt timmerhus att flytta dit, om de planerna blir verklighet återstår att se men denna underbara bild från Norrgavel inspirerar. Mycket. Att leva med kalla golv och dragiga väggar hemma varje dag tackar jag bestämt nej till men i stugan skulle jag inte ha något emot bylta på mig extra tjocksockar och varma tröjor i utbyte mot att få njuta av nakna timmerväggar och golv, det är ju en del av charmen med att vara i fjällen tycker jag. 

Foto: Norrgavel
Och porslinet, också det från Norrgavel, ja tack!!!

4 kommentarer:

  1. Sannerligen ett härligt sovrum. Vi har precis samma layout i vårt sovrum, men här finns inga stockar... ;)Jag har dock möblerat annorlunda och valt att inte ha sängen under fönstret.

    Tack för din goa kommentar! Det är lite kul men jag hade ju varit in på din blogg och läst ditt inlägg med knäckebröd strax innan. Tyvärr gick det undan och jag lämnade ingen rad efter mig... :(

    Jag kikar alltid in på dina härliga inlägg och har följt bloggen ända sedan försiktigt startade...

    En riktigt fin dag till dig du rara!
    Emelie

    SvaraRadera
  2. Mycket tilltalande. Hade inte haft något emot en stuga inredd så.

    //Johanna

    SvaraRadera
  3. Mycket vacker miljö. Porslinet är urläckert !

    SvaraRadera
  4. Ja Norrgavel har många bilder fårn fina miljöer!

    Men jag undrar lite varför du tror att det skulle vara kallt med timmerväggar? =)
    Tjocka täta timmerväggar är varma och ger ett otroligt härligt inomhusklimat, inte isolerar det väl mer för att du klär väggarna med gips och tapet... lite mineralull på utsidan är inte det som ger värmen, utan att väggarna är täta, dvs drevade mellan stockarna
    och bra satta, just som gamla timmerhus är! Även obehandlade trägolv är varma av sig själv (jämfört med iskall yta på lackat golv respektive laminat...), bara man ser till att ta bort draget, och det är ju inte nåt som har just med trägolv att göra och ganska enkelt att fixa på dessa gamla golv med tjocka tiljor. I vårt 100 år gamla hus har vi gärna tofflor på ett golv och det är i den "nya" utbyggnaden från 80-talet med "bra" isolerade väggar och laminatgolv.

    SvaraRadera

Annonser: