lördag 13 oktober 2012

It's a House testar - Stavmixer


Jag har fått i uppdrag utav vitvaruföretaget Whiteaway att testa en Ultramix/Pro stavmixer från Elektrolux. Eftersom min nuvarande stavmixer saknar muskler att ge sig på frysta bär, nötter, is och annat hårt så har jag mest använt den till  barnmatspuréer och en och annan soppa. Barnmatspuré och soppa har den visserligen gjort bra men jag har svurit både en och två gånger över att så mycket fastnar i knivhuset och att sladden är för kort att nå kastrullerna som står på spisen. Så utifrån mina erfarenheter med min gamla trotjänare till stavmixer var tre testpunkter givna och en fjärde lades till efter en snabb Sifo på Instagram.  

*Är sladden tillräckligt lång?
*Har den en mer genomtänkt utformning på knivhuset så att inte allt fastnar där? 
*Fixar den frysta bär, nötter och kanske till och med is? 

* Hur fixar den färska örter?

Ett Ultramix/Pro set består utav en mixbägare med hällpip, en dubbel ballongvisp, en hackare med tätslutande lock för is, nötter, örter och annat samt en lång mixerstav med en motor på 700watt. 
Mixerstaven har utformats så att den kan användas direkt i pannor och skålar och den två meter långa sladden gör det lätt att nå. Check på punkt ett alltså. 


Frysta bär utgjorde utmaning nummer ett men blev ingen är utmaning för detta lilla muskelpaket. Mina infrysta jordgubbar blev mixade i ett nafs.


Nu när vi kan slänga ner ingredienserna direkt från frysen kommer det definitivt att ätas mer smoothies här hemma. Perfekt som mellis för hungriga små barn efter förskola och skola. Ett tips; lite riven ingefära i smoothien boostar immunförsvaret lite extra!

Underbart nog så gör den öppna formen på knivhuset att knappast något fastnar under bladen. Check på punkt två! Sedan för att testa den riktigt rejält slängde jag ner ett gäng isbitar i hackburken och inte heller det var några bekymmer för detta lilla köksmonster. Fixar den is fixar den allt tänkte jag men testade för säkerhetsskull en påse hasselnötter också och med samma fina resultat och det tätslutande locket ger noll spill. Tummen upp och check på punkt tre.


Sista punkten på min lista var färska örter så jag testade göra en pesto med mycket gott resultat. Kanske den godaste han ätit sa min sambo och min lilla 4-åriga hjälpreda berättade stolt att peston innehöll "löv" och "popcorn" =)


När jag i läste i instruktionsboken att den kunde hacka lök tog mitt hjärta ett glädjeskutt för att hacka lök är bland det värsta jag vet trots knep med kallt vatten, glasögon och annat. Så med stor entusiasm slängde jag ner en skalad lök i klyftor men jag råkade köra någon sekund för länge och det blev bara soppa av det hela. Skam den som ger sig, i med en ny lök och lite försiktigare denna gång och jag lyckades undvika soppa men det bitarna blev väldigt ojämna i storlek. Vilken besvikelse. Sedan har jag också hört att löken får en bitter smak av att mixas så det är kanske en mandolin som är bästa vägen att gå här. Som plåster på såren mixade jag en potatis- och purjolökssoppa till en sammetslen konsistens. 


Som grädde på moset testade jag att vispa grädde vilket den gjorde snabbt och bra. Ultramix/Pro är lätt att plocka ihop/isär, har en behaglig ljudnivå, är skön att hålla i och snygg att se på. Kan varmt rekommenderas till allt utom lökhackning med andra ord!

13 kommentarer:

  1. Men är den värd sitt pris och skulle du ersätta din elvisp, matberedare och mixer för en sån. Jag har ett litet kök så platsbrist har jag gott om men jag gillar att laga mat så funktion är viktigast. Tack för en trevlig blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man en sådan här mixerstav med flera funktioner så blir elvispen och mixern överflödiga men matberedaren skulle jag inte göra mig av med. Snarare kompletterar de varandra, mixerstaven mixar direkt i grytan på spisen och det går snabbt både att plocka fram och att rengöra den medan matberedaren får komma fram och det är mer omfattande jobb som ska göras.
      Och tack för tack Petra!

      Radera
  2. Kul test, verkar bra också men vad kostar den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ett mycket roligt uppdrag! 1400 kostar den.

      Radera
  3. Kul att du är nöjd! En annan sak som är bra med den typen av stavmier i rostfritt utförande, är att du kan använda den direkt i varma soppor, grytor, såser mm. Det går inte lika bra med plast.

    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men eller hur! Rostfritt och lång sladd is the shit!

      Radera
  4. Åh, jag skulle också behöva en mixer som klarar hårdare "grejer"!! Ett nytt inköp skulle kanske vara på sin plats.

    SvaraRadera
  5. Just stavmixer är väl en underbar uppfinning:) ha en bra söndag!!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  6. Prova att skiva och hacka löken under fläkten med högsta utsug på, funkar för mig :)!

    Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  7. Jaha o jag undrar nått helt annat - är det din bänkskiva som har så fin patina eller ett bord eller vad är det ingredienserna står på? Är i tankefasen för nytt av båda slag :-D

    SvaraRadera
  8. Det är ett bord. Aspen heter det och kommer från EM.

    SvaraRadera
  9. This is all very new to me and this article really opened my eyes.Thanks for sharing with us your wisdom.

    SvaraRadera

Annonser: