torsdag 20 december 2012

No more pink skink!

Foto:  Roland Persson Stylist: Niklas Hansen för ikea.se/livethemma 


Julafton närmar sig med stormsteg och vi ska fira här hemma i huset så det finns ett och annat att byggdammkorn att eliminera de närmsta dagarna... Men vad gäller julbordet så känns det hyfsat lugnt då alla bidrar med sina specialitéer. Mamma gör världens godaste ekologiska revbensspjäll och sin gravade lax på fisk fångad i min hemby. Bonusmorfar ansvarar för ostutbudet och bonuspappa kommer med hembakat tunnbröd. Jag ska göra min populära västerbottenssill, rödbetssallad, ägghalvor, havrekex och kanske en sats knäckebröd. Mormor kommer med sina hemrullade köttbullar, sin lutfisk och sin fantastiska lokalproducerade och ekologiska julskinka. Visste ni förresten att det är lätt att se skillnad på en ekologisk och en icke-ekologisk julskinka? En ekologisk julskinka blir nämligen grå i färgen efter tillagning medan standardskinkan fortfarande prepareras med nitrit, oftast E250, för att skinkan ska behålla sin rosa färg. Helt galet om man tänker efter! No more pink skink hos oss =) 

Sedan brukar vi försöka balansera upp det köttiga julbordet med en fräsch sallad, rostade saltade valnötter och massor utav melon. Har ni inte haft melon på julbordet förut så kan jag varmt rekommendera det! Den brukar ha strykande åtgång här hemma. 

Sedan är det jag som ansvarar för gottebordet. Men efter en magsjukeomgång i början på veckan (usch och fy för denna vedervärdiga sjuka) så försvann lusten till allt som har med mat att göra och jag känner mig fortfarande inte alls sugen på sötsaker. Så ni får jättegärna länka till smarriga recept här i kommentarsfältet - kanske får jag tillbaka suget igen!

8 kommentarer:

  1. De här står jag just och skär upp. Supegoda även om jag nog skulle tagit i lite extra lakritspulver för mer brytning :-)
    http://www.leila.se/lakrits-och-chokladkolafudge/leilas-recept/julbak/index1,21.htm?id=1843

    SvaraRadera
  2. VI gjorde bara vanliga chokladtryfflar. Det behövdes bara grädde smör och blockchoklad, samt något att rulla dom i, typ kakao eller pepparkakssmulor. Väldigt enkelt men ooo så gott :)

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde en ny variant på cornflakesgodis:

    Smält ca 25 g cocosfett på svag värme i en kastrull, tag sedan av den från spisen.
    Låt 200 g choklad (tog faktisk vanlig marabou) och ev. en liten bit nougat (kanske 25 g) smälta i fettet.

    Blandad därefter i Start naturell, det stod 4 dl cornflakes i receptet vilket kan vara lite annorlunda i mängden Start. Så jag tog tills det blev lagom indränkt i choklad. Klickad sedan ut detta i knäckformar.

    Gud så gott det blev! Min sambo sa att han kunde stå för att äta upp dem på julafton! :-)

    SvaraRadera
  4. Här blir det knäck, Rocky Road fudge, polkabräck och Mozartkulor.

    SvaraRadera
  5. Åhh, två lätta:

    1: Smält god choklad och i med cornflakes och mini-mashmallows! Riktigt mumsig med det sega i!

    2: Smält mörk choklad och bred ut, låt stelna. Smält vit choklad och lägg över den mörka, häll på krossade polkagrisar!

    Två VÄLDIGT enkla recept som inte kräver så mycket tilllagning!

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte göra citronkola, känns fräschare än all "tung" choklad :-) Finns massor med recept på nätet, har dessvärre inget speciellt att rekommendera. God jul!

    SvaraRadera
  7. Ica Buffés recept från 2011 på hasselnöts- och muscovadofudge med flingsalt är magiskt. Lyckas inte klistra in länken från mobilen. Testa!

    Hälsningar,
    Cilla

    SvaraRadera
  8. Här hemma vart det: Ischocklad, rocky road, polkagris bräck och winernougat. Väldigt enkelt och gott. Passar på att önska dig en riktigt GOD JUL redan nu. Kram Jenny

    SvaraRadera

Annonser: